ZOSEN / Suramerika Tour


















SURAMERIKA TOUR
Latex, Pixos, Mixers
texto y fotos por Zosen
para Upper Egypt Series Zine

Sao Paulo
La jungla de cemento

La travesía comienza en el aeropuerto de Barcelona una madrugada de invierno, con escala en Ámsterdam y rumbo a Sao Paulo. Llego sin parte de mi equipaje. ¡Buen comienzo! El carrito de la compra con el que siempre viajo se ha extraviado en el camino. Vienen a recogerme Edú que trabaja en la Galería Choque cultural y Fefe Talavera con quien compartiré exposición. Este viaje comenzó con un solo destino: Sao Paulo, pero empezaron a surgir eventos por las mismas fechas en otras ciudades de Suramérica y no podía desperdiciar la oportunidad de encontrarme con mi gente.

En Brasil ya están preparados en estas fechas de Enero para el mundial de Fútbol y quedan aun bastantes meses para que comience pero en las ciudades se ve publicidad futbolera en todos lados. Los primeros días los pasó trabajando mano a mano con Fefe dentro de la galería “Choque Cultural”. Fue una experiencia bastante positiva ya que habíamos hecho colaboraciones en la distancia, vía Internet, pero era la primera vez que trabajábamos juntos en directo. ¡Funcionó muy bien aunque con un poco más de tiempo de preparación hubiera quedado algo total! La expo rondaba en torno al día de los muertos en México que se celebra el 1 de Noviembre y donde la gente recuerde a los que ya no están de manera alegre y festiva, se hacen altares con comida, ofrendas, pan de muerto, las míticas calaveritas de azúcar con el nombre del difunto, las procesiones a los cementerios y muchas más cosas.

Fefe es hija de mexicanos y tiene gran influencia del folklore de la tierra de sus padres, como a mi también me interesa toda esa iconografía aprovechamos para hacer algo conjunto, así surgió “Los muertitos duermen juntitos”. En la instalación del Choque pintamos las paredes, pusimos cajas con nuestros muertitos, llenamos el techo con banderitas de papel china, cuadros, obra sobre papel y también hicimos un altar en la entrada para recibir al personal.

Choque Cultural Galería Alternativa

Baixo coordina el espacio de “Choque Cultural”, una galería bastante abierta y poco convencional, ya que hay cabida para todo tipo de proyectos. La labor de difusión que realizan de muchos artistas provenientes del graffiti es muy importante porque dan la oportunidad a que trabajen en otros formatos como por ejemplo los grabados y serigrafías de edición limitada que producen. Artistas como Herbert, Vitche, Nunca, Boleta, etc., tienen sus grabados a la venta en Choque. Quedé bastante asombrado al ver el nivel y calidad de los trabajos en papel de estos artistas, muchos conocidos en Europa pero otros no tanto y lo fuerte es que hay un montón de gente con talento que todavía no ha tenido la oportunidad de demostrar lo mucho que puede romper. Gente joven como Nunca con su estilo aborigen, las piezas bombarderas de Coyo, los murales coloridos de Pato, las formas sinuosas de Zezao que emergen desde las cloacas y túneles bajo el asfalto, los personaje de Onesto, los wildstyles de Binho que también hace la revista “3ºMundo”, Titi Freak campeón de yo-yo y gran artista con un dibujo muy personal, Kboco con sus líneas abstractas y su figuración mutante, hay un montón más de gente interesante haciendo cosas pero hay que ir allí para descubrirlos in situ, lo recomiendo. Como última referencia nombrar a otro representante de la old school con una gran técnica y variedad estilística: Speto.



La Grafiteria

Otro espacio expositivo bastante interesante es la “Grafiteria”, coordinado por artistas urbanos y donde por estas fechas inauguran una muestra de su trabajo dos buenos amigos: Adam Neate y Waleska Nomura, “Spreading the Love and Expanding the Mind”. La inauguración es un evento singular: niñas con pelucas de color rosa “fluor” y vestiditas como muñecas regalan globos en forma de corazón, ¡Son las Ladylove! En otra sala esta el DJ y hay para picar como galletas saladas y dulces bastante peculiares, refresco de “guaraná” y cervezas. Felicito a Waleska que está con su hermano Tinho representante de la old school, también hay otros integrantes del Clan Nomura. Hay bastante éxito de público allí nos congregamos un montón de escritores. Quedamos para pintar al día siguiente con Os Gemeos y con Ise que lleva la tienda Grapixo y es uno de los escritores más activos.

El domingo es el día para pintar en Sao Paulo, no hay tanta gente por la calle y todo parece más tranquilo. Me comenta Ise que en un domingo normal el promedio de piezas que se pintan son siete, ¡Siete piezas! Bueno no son murales con fondo y producciones rollo “Hall Of Fame” pero el tema es pintar, ¡Pintar!

Hay que pensar que la pintura en spray vale 2 o 3 veces más que aquí en proporción al nivel de vida de allí, por lo tanto se ha desarrollado una supertécnica con pintura plástica, material que allí llaman “LATEX”. El latex se utiliza para cualquier cosa: relleno, fondo, tags... El spray se usa lo justo, para los trazos y algunos efectos. En el uso del rolinho [rodillo] son maestros. Gran parte de los pixos [especie de tag] están hechos con rolinho.

La tipografía Paulista

El pixaçao es la escritura por antonomasia de Sao Paulo, originario de allí y se remonta a los años 80 en sus orígenes. Según dicen proviene de la influencia de las tipos que aparecían en las portadas de discos de música heavy metal, trash y punk; letras estrechas y con líneas verticales como los edificios de la ciudad.

Es fuerte comprobar como el pixaçao se ha desarrollado en Sampa [Sao Paulo] y ha influenciado a muchos escritores de todo el mundo, sobretodo de Europa. Seguramente la mayoría de los pixadores provenientes de las favelas no saben hasta dónde ha llegado su estilo. El pixaçao domina cada rincón de la ciudad, no hay casi tags hechos con marker ya que es tan grande la escala de esta jungla de cemento que el rodillo es lo que manda. Tampoco se encuentran muchos tags con estilo europeo o yankee, el estilo del graffiti paulista es original y se ha desarrollado sin mirar a New York en su casi total mayoría. Eso me encantó, frescura, originalidad y con pocos medios. Hay un montón de gente que pinta personajes, animales y figuras mutantes, mucho más que en otras ciudades del mundo. ¡También tienen un estilo para hacer los throw-ups bastante originales y casi siempre pintados con latex! El rodillo lo utilizan todo terreno: persianas, maderas viejas, metales, etc. La ciudad está muy bombardeada pero es tan grande [viven alrededor de 40 millones de personas] que nunca se acaba.

El domingo es el Día del Señor

Fefe y yo nos encontramos en el barrio de Cambuci con Gemeos, Nina, Ise y Glue un amigo de Suecia que ya lleva varios días pintando sin parar, incluso ha hecho top to bottom en el metro junto a artistas locales. Vamos en dos coches para poder llegar a varios puntos de la ciudad. Se suma también Lele que fotografía autorretratos de ella desnuda en lugares inhóspitos y después los imprime y los pega por la calle. Pintamos en una avenida justo debajo de una gran autopista sin acabar de construir, las paredes están blancas para empezar. Al acabar las piezas hay estilos para todos los gustos. Hacemos dos o tres más y a buscar otro spot. Se pone a llover y paramos a comer algo. Luego nos acercamos a pintar a un viejo mercado aún en funcionamiento, lleno de camiones destartalados y gente que no entiende que hacemos pintando allí. Movemos algunos muebles para poder intervenir toda la pared y aparece el típico pesado que quiere un spray para pintar las ruedas de su camión. Finalizamos la sesión con unas piezas en plena autopista y ya se ha escondido el sol.

Esta noche de domingo vamos a cenar a un japonés, la ciudad está llena de restaurantes asiáticos ya que hay bastante “colonia” japonesa. Esperando a una amiga para comer nos llama asustada diciendo que le acaban de robar. Si es de noche y paras con el coche en un semáforo cerca de alguna favela o barrio cercano es muy probable que te roben. No se cortan un pelo, dan un puñetazo a la ventana del copiloto, explota y pillan el bolso o lo que tengan más a mano, ni te enteras; eso mismo le pasó a la chica.

Inauguración de Los Muertitos

El 20 de enero se inaugura nuestra expo “Los muertitos duermen juntitos” en Choque Cultural, a la cual acuden varias generaciones de artistas: old school, new school y algunos pixadores. Me impresionó ver el buen rollo que había entre toda la gente del movimiento, como si fuera una gran familia. Normalmente siempre hay rivalidad y problemas entre la gente del graffiti y Sao Paulo es una ciudad bastante violenta pero la gente que pinta en la calle suele respetarse bastante y eso es admirable. La competición no radica en quién tacha a quién sino quién pinta más alto, la gente busca su espacio donde escribir; con lo grande que es la ciudad tacharse es una tontería. En comparación con los habitantes que tiene la ciudad se podría decir que en Sao Paulo no pinta tanta gente pero los que pintan están bastante activos.

Los pixadores escalan los edificios como si fuesen arañas, todos los lugares son buenos para pixar, a veces hacen torres de tres o cuatro personas y el de arriba escribe. Literalmente el cielo es el límite. El pixaçao no viene del hip hop por lo tanto los códigos son otros y nadie tacha un pixo, aunque casi ni se vea o sea viejo. A los pixadores normalmente no les gusta el graffiti o street art, ellos sólo escriben. Uno de ellos me dijo que nuestra expo no le gustaba mucho, le parecía que algunas pinturas eran demoníacas.

Cerramos la galería y vamos al bar de la esquina, después de la sesión de cervezas [que se las beben como si fuera agua] acabamos en un soundsystem reggae-dub bastante bueno. No está de más decir que el sonido que arrasa por estas latitudes es el funkycarioca, producto original de Brasil. Una especie de electro-funky-freestyle con letras muy calientes; un rollo “2 Live Crew” brazuca, para que imaginéis el alto grado de temperatura.

Mi Buenos Aires querido

Por la carretera me despido de Sampa rumbo a Buenos Aires. La primera noche el bus pincha una rueda que no pueden cambiar y tengo que esperar a otro bus en medio del bosque y una especie de niebla. Después de un día y pico llegó a mi Buenos Aires querido. Allí me encuentro otra vez con Glue que lleva ya unos días pintando; juntos vamos a la tienda de Montana Colors en Avenida Cabildo. Hacía más de quince años que no volvía a la ciudad y me impactó la brutalidad de la publicidad en la calle al puro estilo americano, exagerado ¡sólo consumir! Hay bastante contaminación visual, eso antes no era así.

En la tienda seleccionamos los colores para la exhibición que haremos en el Club Arcos. Gracias al apoyo de Montana Colors Barcelona y a Gabriel el distribuidor en Argentina pudimos contar con todo el material disponible. Sex [el niño de las pinturas] estaba también de viaje por allí y pasó por la tienda para llevarse pintura con la que pintó varios centros sociales de la ciudad.
Esa misma tarde fui con Maia al Hall Of Fame de Saavedra, estaban pintando Maze, Abse y Teko, allí había un montón de murales incluso resistían unas piezas en lugares altos de Gemeos y Vitche del ’97. La gente allí pinta hasta donde le llega el brazo, no usan grandes escaleras, en ese aspecto son un poco vagos, si te lo curras y pintas alto en Bs.As. Puedes confiar en que tu obra durará.

La ciudad está bombardeada por murales políticos hechos con cal, cuando digo políticos me refiero a “candidatos políticos” o sea es propaganda electoral. Muchas veces tapan los mejores spots, es publicidad. Llegan a todos los puntos posibles por pintar. Intenté pintar encima de uno de ellos y el blanco de la cal me comió todo el color.

Es raro comprobar que una ciudad tan poblada no esté bombardeada de tags, pero sí de frases políticas. Muchos de los tags que me encontré eran de gente de fuera tipo INS de Madrid, Xupet y Flan de Barcelona, los alemanes “treneros”, aunque había un grupo local que no recuerdo su nombre que bombardeaban mucho a fat cap.

Remember Old Times

La exhibición se organizó en un club indoor pero que abría su techo y podías ver las estrellas, allí acudieron algunos de mis primos. Hubo conciertos de hip hop, actuó Alika [ex cantante de Actitud María Marta] y VJs. El ambiente me transportó trece años atrás a las jams de Expaña; aún faltan muchos medios. Ocurrió de todo, incluso pelea de escritores, muy feo. En la exhibición de graffiti participamos Glue, Chaz de London Police que estaba también de tour, Dano y Martín de la DSR Crew y algunos pibes más, todos muy wildstyle. Al acabar la fiesta, ya de día, caminamos por los bosques de Palermo hasta llegar a Plaza Italia con Germen y Zostor, dos colegas de Gerona que llevaban ya unos meses por Suramérica. Bombardeamos un poco Avenida Santa Fé y en un semáforo me ve la policía escribiendo con el marker, hubo intercambio de miradas y todo siguió como si nada pasara; hay otros problemas mucho más importantes en la ciudad, el graffiti desde luego no lo es.

Unas horas más tarde nos encontramos cerca de la cancha de River para pintar en una plaza. Había gente de Alemania, Suecia, España y los locales. En un espacio no muy grande pintamos un montón de gente, todos apelotonados, pero la pared era bastante alta y nadie subía. En otra pared de la plaza había un Shas en altura que debería llevar más de seis o siete años allí. Glue y yo acabamos pintando también la parte alta.

El domingo con el calor que hace en la capital todos los que pueden van a la pileta [piscina], cerca de una en parque Chacabuco pintamos Germen, Zostor y yo. Había un policía vigilando el barrio que se acercó a ver lo que pintábamos e incluso nos sacamos fotos con él. Pinté una pieza contra el olvido recordando los treinta años del golpe militar ya que hacía unos días se había cumplido esa fecha y las Madres de Plaza de Mayo habían hecho un gran acto.

La ruta por la Villa Miseria

Se acaban los días en Buenos Aires y salgo en bus para Santiago de Chile, antes pasando por Mendoza. A 50 kilómetros saliendo de la capital unos pibes con gomeras [tirachinas] revientan las ventanas del bus en marcha. Los más pequeños empiezan a llorar por el fuerte impacto, yo pensé que era algún explosivo y una mujer empieza a gritar que no paren el bus ya que esta táctica se utiliza para que en medio de la carretera te vengan a robar con camionetas y se lleven todo. Paramos un poco más adelante en una gasolinera, allí limpiamos los cristales y pusimos cartones para continuar la travesía rumbo los Andes. Cruzar la cordillera por carretera es espectacular y sobretodo al amanecer.

Meeting Of Styles Chileno

En Santiago me recogen Pohyo, Bimbo de Sevilla y Laguna de Almagro. Sin tregua vamos directo a la exhibición del “Meeting of styles” organizada por Pohyo en el Museo Nacional de Bellas Artes. Este evento es un encuentro de artistas iberoamericanos venidos de Perú, Argentina, España y los locales chilenos. Estilos varios de la mano de Shonis, Nerf y Pier de Buenos Aires, la tribu Fumakaka de Perú con Seimiek, Nafer, Oso y Fer, Inti y Charquipunk de Valparaíso, Delacalle, 78, Nast y Pohyo de Santiago, Bimbo, Laguna y yo. Pero la revelación del evento fue SENS, un niño de 15 años que vendió su moto para venir desde la isla de Chiloé dónde cría erizos de tierra. El chaval bautizado como el niño frik llegó haciendo styles y se fue pintando vírgenes “calavéricas”. Aprendió un montón al estar con gente de otras ciudades y de otras realidades.
Esos días los viví junto al Sens, la familia Fumakaka, Pohyo y Pier en el campamento Kukamonga donde cada noche había lluvia de ideas y taller experimental.

Al comprobar las ganas de hacer cosas del niño frik que nunca había salido de la isla decidimos hacer una procesión por la ciudad disfrazados de mutantes. Pasamos los ratos en el campamento confeccionando los trajes pero llegó el día de partida de Sens hacia su isla y no conseguimos una cámara de video para documentar la acción. Fue una pena pero finalmente la acción la realizamos días después por el centro financiero y comercial de la ciudad. Pohyo, Seimiek y yo empezamos la performance en la Plaza de Armas rumbo a las calles peatonales. Los trajes nos cubrían todo el cuerpo y en la cabeza llevábamos máscaras de cartón y tela con las que nos abrasábamos, sólo hay que pensar el verano en una ciudad con tanta contaminación y donde hay uno de los agujeros de la capa de ozono. ¡No hay protección de los rayos dañinos y la gente se pone crema de protección solar factor 50 sólo para salir a la calle! Bailamos, asustamos a los yuppies y jugamos con los niños que nos fuimos encontrando, la acción acabó con una batalla de breakdance en una especie de escenario en otra plaza.

Melón con vino blanco en el guetto

Otro día pintamos en un ghetto donde nos encontramos con Nast y Toz de los Ñokokids entre otros escritores locales. Allí pude probar el melón con vino blanco que fuimos rulando continuamente entre los asistentes. En un rato la pared estaba llena de gente del barrio que venía a ver que pintábamos, todo muy familiar.

Uno de los mejores barrios para pintar y dónde se encuentran obras de Vasko o los Ayslap [2x1] que pintan literalmente wildstyles a rodillo y pintura plástica, es el de Bellavista.
Me causó curiosidad ver que Santiago estaba bastante bombardeada por dos siglas “GR”, pero hechas como si fueran las de Gorilla Biscuits, me dijeron que eran los Garra Blanca unos hinchas de fútbol. También están bastante castigados los buses que allí llaman las micros y que son una mafia. ¡Cada día les hacíamos ofertas a los conductores para viajar más barato y aceptaban! Algunos bombers me comentaban que la micro era como el metro para nosotros y por eso las pintaban porque circulan. Pero la curiosidad es que ellos también tienen metro, pero es intocable; en cada andén hay un policía. Y te cobran más caro el billete en las horas punta. Pude comprobar que había chicas que bombardeaban micros y también la calle como Macka que no lleva mucho tiempo pero pinta de todo.

Valpo Rap Tour

La última ciudad por visitar fue Valparaíso en la costa del Pacífico. Hermosa ciudad portuaria y con los mejores cerros que recuerdo haber visto. La ciudad parece anclada en el pasado, el urbanismo tiene pinta de los años 40’s o 50’s, casitas de colores y otras de chapa hechas a mano, los laberintos de callecitas en los cerros contrasta con los edificios más nuevos en la parte baja.
El Valpo Rap Tour lo emprendí junto a Fumakaka Crew y Pohyo, con los cuales pinté en los lugares más impensables: desde el cerro alegre hasta el centro cultural ex cárcel, una antigua prisión reconvertida en centro creativo y donde saboreamos a precios populares comida “mapuche”, cocinada por una mujer india muy interesante.

No puedo terminar este diario de viaje sin mencionar uno de los grandes descubrimientos de este viaje: el mixer. Me llamó la atención ver que en Chile tenían los envases de spray Montana bastante petados, como si hubieran sufrido varios overkills. La razón era que cuando se les terminaba el “original” rellenaban el cadáver [envase] con otros colores diferentes. Cogen un bolígrafo “Bic” cortan la parte trasera que tiene el mismo diámetro que el orificio donde metes el cap y lo utilizan de mezclador. Sacan el poco gas que le queda al cadáver e insertan el mixer con el cual hacen la transfusión. La cuestión: con 3 o 4 botes tienen muchos y originales colores. La necesidad desarrolla el ingenio no hay duda.



SURAMERIKA TOUR
Latex, Pixos, Mixers
Zosen para Upper Egypt Series Zine

Sao Paulo, Die cement

The journey begins at the Barcelona airport for an early winter, with a stopover in Amsterdam and headed to Sao Paulo. I arrive with my hand luggage. Good start! The shopping cart with which travel is always lost on the road. They come to pick Edú who works in the gallery Choque Cultural and Fefe Talavera who share exposure. This journey began with a single destination: Sao Paulo, but started to appear around the same time events in other cities in South America and could not miss the opportunity to meet with my people.

In Brazil are prepared in this period of January to the World Cup and there are still many months to start but in the cities football advertising is everywhere. The first days were spent working hand in hand with Fefe in the Gallery "culture shock." It was a very positive experience we had in the distance collaborations via the Internet, but it was the first time we worked together in real time. It works very well although a little more preparation time would have been a little full! The expo was about on the Day of the Dead in Mexico is celebrated on November 1 and where people remember those who are no longer so cheerful and festive, with food made altars, offerings, bread of the dead, the mythic calaveritas sugar with the name of the deceased, processions to the cemeteries and much more.

Fefe is the daughter of Mexican and has a great influence of the folklore of the land of their fathers, as I too am interested in all this imagery, we will do something together, and emerged "The muertitos sleep juntitos. Clash in the installation of painted walls, put our boxes muertitos, filling the ceiling with paper flags china, paintings, works on paper, we made an altar at the entrance to greet the staff.

Choque Cultural Gallery Alternativa

Baixo coordinates the area of "Culture Shock," a gallery quite open and unconventional, as there is room for all types of projects. The publicity work of performing artists from many graffiti is very important because they provide the opportunity to work in other formats such as prints and limited edition serigraphs produced. Artists such as Herbert, Vitcho, Never, tickets, etc.. Have his prints for sale in shock. I was quite amazed to see the level and quality of works on paper by these artists, many others known in Europe but not so strong and there is a lot of talented people who had not yet had the opportunity to show how much may break.

Young people as never in his aboriginal pieces, bombers Coyo, colorful murals of Duck, Zezao of sinuous forms that emerge from the sewers and tunnels under the asphalt, the character of Onesto, the Binh wildstyles also makes the magazine "3rd world", Titi Freak yo-yo champion and a great artist with a very personal design, with its lines Kboco abstract and figurative mutant, there is a lot more people doing interesting things but we have to go there to discover the spot I recommend it. As a last reference to appoint another representative of the old school with a great technical and stylistic variety: spet.

The Grafiteria

Another interesting exhibition is "Grafiteria", coordinated by urban artists, and where at this time open up a sample of his work two good friends: Adam Neate and Waleska Nomura, "Spreading the Love and Expanding the Mind." The inauguration is a unique event: girls with pink wigs "fluoride" as dolls and outfits give heart-shaped balloons, You are the Ladylove! In another room is the DJ and there are snacks like crackers and sweets rather peculiar, refreshing "guarana" and beer. Waleska congratulate one with his brother Tinh representative of the old school, there are also other members of the Clan Nomura. There is considerable public success there gathered a bunch of writers. We are painting the next day with Os Gemeos and Ise store that carries Grapixo and is one of the most active writers.

Sunday is the day to paint in Sao Paulo, there are so many people down the street and everything seems more relaxed. Ise tells me that in a normal Sunday average pieces that are painted, seven, Seven pieces! Well not with murals and productions bottom roll "Hall Of Fame" but the theme is to paint, paint!!

We must consider that the paint spray worth 2 or 3 times more than in proportion to the level of life there, therefore it has developed a paint supertécnica plastic material there called "LATEX. The latex is used for anything: fill, depth, tags ... The spray is used just for a few strokes and effects. The use of rolinho [roller] are masters. Much of the pixos [sort of tag] are made with rolinho.

Typography Paulista

The writing is pixaçao par de Sao Paulo, and from there back to the 80s in its origins. They say comes from the influence of the types shown in the album covers of heavy metal music, punk and trash; letters with vertical lines and close as the buildings of the city.

It is hard to see how the pixaçao Sampa has been developed in [São Paulo] and has influenced many writers around the world, especially Europe. Surely the majority of pixadores from the slums do not know how far it has come their way. The pixaçao dominates every corner of the city, there is almost done with marker tags is as large as the scale of this concrete jungle that the roller is what rules. Nor are many European-style tags or yankee, paulista graffiti style is original and has developed a New York without looking at its near-total majority. I loved it, freshness, originality, and with few resources. There are a lot of people looking characters, mutant animals and figures, much more than in other cities in the world. I also have a style to make the throw-ups quite original and almost always painted with latex! The roller is used terrain: blinds, wood, metal, etc. The city was bombed but it is very large [there are about 40 million people] who never finished.

Sunday is the Lord's Day

Fefe and I are in the neighborhood with Cambuci Gemeos, Nina, Ise Glue and a friend of Sweden which takes several days painting without stopping, even made top to bottom on the subway next to local artists. Come in two cars to get to various points in the city. Lele also adds to photograph her nude self-portraits in inhospitable places and then printed and pasted on the street. Painted on a road just below a major highway unfinished building, the walls are white to begin with. Afterwards the pieces are styles to suit all tastes. We make two or three more and find another spot. Starts raining and we stopped to eat something. Then we come to depicting an old market still functioning, full of ramshackle trucks and people who do not understand that painting there. Move some furniture to intervene across the wall, and the typical heavy one wants to spray paint the wheels of his truck. We ended the session with some parts in full motorway and has been hiding the sun.

This Sunday night we go to dinner at a Japanese, the city is full of Asian restaurants as there are enough "Cologne" Japanese. Waiting for a friend for lunch scared us by saying that he just rob. If at night and stop the car at a traffic light near a favela, or neighborhood near you is likely stolen. Not a hair cut, give a punch to the window of the pilot, operates and loot bag or whatever you have to hand over, nor whole; that same happened to the girl.

The inauguration of Muertitos

The January 20 inauguration of our exhibition "The muertitos sleep juntitos" in Culture Shock, which come several generations of artists: old school, new school and some pixadores. I was very impressed by the good roll that between all the people's movement, like a big family. Normally there is always rivalry between the people and problems of graffiti and Sao Paulo is a very violent city but the people painted on the street is often observed and that is quite admirable. The competition is not who but who rejects who paints higher, people are looking for space to write, so big that the city is crossed out is nonsense. Compared with the city's inhabitants could be said that Sao Paulo does not look much but the people who paint are very active. The pixadores scale buildings as if they were spiders, all places are good for pixar, sometimes doing three or four towers and the people above wrote. Literally the sky is the limit. The pixaçao is not hip hop so the other codes are a reproach and nobody Pixo, but hardly looks or old. For the pixadores normally do not like graffiti or street art, they just write. One of them told me that our show did not like much, it seemed that some paintings were demonic.

We closed the gallery and go to the corner bar after the session beer [to be drink water like it was] just a-dub reggae Soundsystem pretty good. He did not say that the sound away from these latitudes is funkycarioca, original product of Brazil. A kind of funky-electro-freestyle with lyrics too hot roll a "2 Live Crew" Brazuca to imagine that the high temperature.

Mi Buenos Aires querido

For me the dismissal of Sampa road towards Buenos Aires. The first night the bus a click wheel that can not change and I have to wait for another bus in the middle of the forest and a kind of fog. After a day or so came to my beloved Buenos Aires. Here I am again with Glue that has been painting a few days, together we will store in Montana Colors Avenida Cabildo. For over fifteen years since we returned to town and I hit the brutality of the outdoor advertising to American style, just consume too much! There is enough visual pollution, it was not so before.
At the store to select colors that will display in the Club Arcos. With the support of Montana Colors Barcelona Gabriel and distributor in Argentina we have all the available material. Sex [the child of the paintings] were also traveling through there and went through the paint shop getting painted with the various centers of the city.

That afternoon I went to the Hall Of Fame Maia de Saavedra, was painted Maze, Abse and Teko, there were a lot of wall pieces resisted even in high places of the Vitcho Gemeos and'97. People look up to where there comes the arm, do not use large steps, in this respect are somewhat vague, if you gigs and pints high in Buenos Aires You can trust that your work will last.
The city was bombed by political murals made with lime, when I say political, I mean "political candidates" and it is election propaganda. Often the best cover spots, is advertising. Reach all the points possible for painting. I tried to paint over one of them and the white of the lime I ate all the color.

It is rare to see that a city as populated tag is not bombed, but phrases policies. Many of the tags that I found were from people outside INS type of Madrid, Barcelona Xupet Flan and the Germans "treneros", although there was a local group that I do not remember his name as much bombarded with fat chap.

Remember Old Times

The exhibition was organized in an indoor club, but it opened its roof and you could see the stars, there came some of my cousins. There was hip hop concerts, acted Alika [former singer Actitud Maria Marta] and VJs. The atmosphere transported me thirteen years ago the expansion of jams, yet many media. It happened all, even writers struggle, very ugly. In the exhibition of graffiti participate Glue, Chaz London Police who was also on tour, and Martin Dano of DSR Crew and some more kids, all very wildstyle. After the feast, and by day, we walked through the forests of Palermo until Plaza Italy and Germ Zostor with two colleagues from Gerona worn by South America and a few months. Bombed a little Santa Fe Avenue at a stoplight and I saw the police entering the marker, exchanged glances and everything continued as if nothing happened, there are other issues far more important in the city, graffiti certainly is not.

A few hours later we are close to the River stadium for painting in a square. There were people from Germany, Sweden, Spain and the premises. In an area not too big a lot of people paint all apelotonados, but the wall was quite high and no one rose. On another wall of the plaza had a height that Shas should take more than six or seven years there. Glue and I just paint the top.
On Sunday, the heat makes all the capital they can go to the pool [pool], near a park in Chacabuco Germ paint, and I Zostor. There was a policeman guarding the neighborhood who came to see what we come up and even painted pictures with him. I painted a piece remembering against forgetting the thirty years since the military coup was a few days had kept that date and the Mothers of Plaza de Mayo had a great act.

The route through the Villa Miseria

Gone are the days in Buenos Aires and leave by bus to Santiago, Chile, before passing through Mendoza. At 50 kilometers off the capital a few kids with gomera [catapults] the windows of the bus burst into motion. Younger children begin to mourn for the heavy impact, I thought it was an explosive and a woman begins to scream not stop the bus as this tactic is used so that in the middle of the road you come to steal trucks and carried to all. We stopped a little later at a gas station, where we clean the windows and put cardboard in order to continue the journey towards the Andes. Crossing the road is spectacular mountains, and especially at dawn.

Meeting Of Styles Chileno

Pohyo me out in Santiago, Seville and Bimbo of Laguna de Almagro. Relentlessly go directly to the display of the "Meeting of Styles" Pohyo hosted by the Museo Nacional de Bellas Artes. This event is a gathering of Latin American artists who came from Peru, Argentina, Spain and the local children. Several styles of hand Shonis, Nerf Pier and Buenos Aires, the tribe of Peru Fumakaka with Seimiek, Nafer, Bear and Becky, and Inti Charquipunk Valparaíso Delacalle, 78, and Nast Pohyo Santiago, Bimbo, Laguna and I . But the revelation of the event was SENS, a child of 15 years who sold his bike to come from the island of Chiloé where urchins breeding ground. The boy named the child frik making styles came and went painting virgin "skull." He learned a lot by being with people from other cities and other realities.

These days I lived next to the Sens, Fumakaka family, and Pohyo Pier at camp each night where Kukamonga had brainstorming and experimental workshop. By checking the desire to do things frik child that he had never left the island we decided to make a procession through the city dressed as mutants. We spent the time in camp preparing costumes but arrived the day of departure from Sens towards their island and did not get a video camera to document the action. It was a penalty but ultimately the action is done days later by the financial and commercial city.

Pohyo, and I started Seimiek performance in the Plaza de Armas to the pedestrian path. The costumes we covered the entire body and head masks carried cardboard and cloth abrasábamos we only have to think the summer in a city with so much pollution and where there is one of the holes in the ozone layer. There is no protection from harmful rays, and people put sunscreen factor 50 just to go to the streets! Dance, scare the yuppies and play with the kids we went to find the action ended with a breakdance battle in a kind of stage in another place.

Melon with white wine in the ghetto

Another day, painted in a ghetto where we Nast and Toz Ñokokids of local and other writers. There I try the white wine with melon rulando we were continually among the attendees. In a while, the wall was full of people from the neighborhood came to see it painted, all very familiar.
One of the best neighborhoods to paint and where to find work or Vasko Ayslap [2x1] wildstyles that literally paint and plastic paint roller is to Bellavista.

I am curious to see that James was pretty bombed by two initials "GR", but made as if they were those of Gorilla Biscuits, who were told about the Garra Blanca football fans. They are also punished enough buses called micros there and they are a mafia. Each day they'd offer the drivers to travel cheaper and accepted! Some told me that the bombers was like micro meters for us and this is why because circulation painted. But curiosity is that they have meters, but it is untouchable in every platform there is a policeman. And you pay most expensive tickets during peak hours. I could see that girls who had bombed buses and street Macka which does not have much time but looking around.

Valpo Rap Tour

The last visit was Valparaíso city on the Pacific coast. Beautiful port city with the best that I can recall seeing hills. The city seems anchored in the past, town planning has portrayed the 40's or 50's, colorful houses and other hand-made plate, the labyrinth of streets in the hills, in contrast to the newer buildings at the bottom.

The Valpo Rap Tour began with what Fumakaka Crew Pohyo and with whom I painted in the most unthinkable, from the merry hill to the former prison arts center, a former prison turned into a center where creative and popular flavors of food prices "mapuche "cooked by a woman india very interesting.

I can finish this diary of a trip without mentioning the great discoveries of this journey: the mixer. I noticed that in Chile the packages were quite petados Montana spray, as if they had suffered several overkills. The reason was that when I finished the "original" stuffed the corpse [container] with different colors. Grab a pen "Bic" cut the back of the same diameter as the hole where they put the cap and use it for blending. Take your little gas he has left the body and insert the mixer with which make the transfusion. The question: with 3 or 4 boats and have many original colors. The need develops talent no doubt.

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